Ystäväni linkitti minulle biisin, joka kuulemma muistuttaa minusta: Paula Vesalan Uusii unelmii.

Vesala on yksi lempiartisteistani, ja olen kuunnellut tämänkin biisin monta kertaa. Nyt kun kuuntelin sen ihan ajatuksella, niin osui ja upposi. Tuo biisihän kertoo minusta, ja sopii hyvin tähän aikaan. Itku tuli, ei mahda mitään.  

Minulla on liuta voimabiisejä, jotka tulee kuunneltua aina uudelleen ja uudelleen. Voimabiiseihin liittyy monesti joku muisto, ja ne saavat herkistymään. Voimabiisejä tulee kuunneltua usein silloin, kun masentaa eikä tunnelin päässä näy valoa (lue: perjantai-iltana, saunalonkerohuurussa, väsyneenä raskaan viikon jälkeen). Uusii unelmii pääsee ehdottomasti voimabiisilistalleni. 

Apulannan Armo ja Mariskan Kukkurukuu muistuttavat jo edesmenneestä isästä, ne tulee kuunneltua säännöllisesti. Lohtu koskettaa aina, samoin Mikael Gabrielin Kipua ja Johanna Kurkelan Oothan tässä vielä huomennaPieni tytön tylleröinen on muisto jostain lapsuudesta.

Sannin Jos mä oon oikee kuvastaa hyvin, mitä pään sisällä liikkuu ja miten tämä sairaus on vaikuttanut ajatuksiin. Sitä on niin sekaisin ajatusten kanssa, ettei tiedä mikä on totta ja mikä tarua. On niin väsynyt, ettei muista omaa nimeään. Ei tunnista itseään peilistä, miettii, mitä ihmettä minulle tapahtuu. Keho ja mieli hajoaa. Kuka korjaa? 

Ylitse muiden on kuitenkin kaksi biisiä. Ne saavat kyynelhanat avautumaan heti ensi tahdeista: Chisun Yksinäisen keijun tarina on äärettömän kaunis kappale. Toinen, joka menee syvälle sieluun, on Jenni Vartiaisen Herra kädelläsiSe saa sekä minut että esikoiseni vollottamaan kilpaa. Vaikka emme ole uskonnollisia, tässä on jotain, joka koskettaa. Tämän saa soittaa hautajaisissani, kiitos (sitten kun päätän kuolla, joskus sadan vuoden päästä). 

Itkubiisejähän nämä oikeastaan on, eikä mitään voimabiisejä :D Mutta itku puhdistaa ja helpottaa. Sen jälkeen on parempi hengittää, ja tunnelin päässä näkyy taas valoa. 

eteenp%C3%A4in.jpg

 

P.S. Menipä taas synkäksi. En minä oikeasti ole aina näin negatiivinen. Pitää keksiä välillä jotain iloisempia aiheita :)